12 gezondheidsvoordelen van DHA (Docosahexaeenzuur)

Ongeveer 40% van de onverzadigde vetzuren in de hersenen bestaat uit DHA. Meer dan 60% van de onverzadigde vetzuren in het netvlies is DHA. Vijftig procent van neuronale membranen in de hersenen bestaan uit DHA. Bij volwassenen beginnen de hersenen te krimpen zodra ze volgroeid zijn. De meest belangrijke reden daarvan is onvoldoende inname van DHA.

Alzheimer, dementie en een vertraagde hersenwerking

worden in zeer grote mate bepaald door het al dan niet genoeg innemen van Omega3 DHA. Met ons huidige voedingspatroon is dat ook nauwelijks mogelijk. Mensen boven de 40 jaar moeten dagelijks meer dan de nu gestelde norm (250 mg) aan DHA innemen. Aan die norm voldoet 98% van de mensen al niet, laat staan dat ze een inhaalslag kunnen maken. Hiervoor is 1200 tot 2400 mg DHA per dag nodig! Dat is onbetaalbaar en betekent dat tot wel 10 capsules van 250 mg  aan DHA per dag moet worden ingenomen. 

LifeAid komt met een alternatief. Als uw hersenen, ogen en hart u lief zijn stapt u over de smaak (vergelijkbaar met levertraan) van los poeder DHA heen. De vraag aan u: Wat is belangrijker? De smaak, of uw hersenen? U heeft slechts één volle eetlepel per dag nodig, en voor de prijs per kg hoeft u het in ieder geval ook niet te laten.

Onderstaand een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen!

12 gezondheidsvoordelen van DHA (Docosahexaeenzuur)

1. Vermindert het risico op hartziekten
Omega-3-vetten worden vaak aanbevolen voor de gezondheid van het hart. De enkele onderzoeken die alleen DHA testen, suggereren dat het veel effectiever is dan EPA. Onderzoek bij 154 zwaarlijvige volwassenen liet een verlaagde hartgerelateerde sterfte met 5,6% zien. DHA verlaagt de triglyceriden en het verbetert het cholesterolprofiel.

2. Kan ADHD verbeteren
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) wordt gekenmerkt door impulsief gedrag en concentratieproblemen. Het begint meestal in de kindertijd maar gaat vaak door tot in de volwassenheid. DHA, het belangrijkste omega-3-vet in je hersenen, helpt de bloedstroom tijdens mentale taken te verhogen. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen en volwassenen met ADHD vaak lagere bloedspiegels van DHA hebben.

3. Vermindert het risico op vroeggeboorte
Een baby bevallen vóór week 34 van de zwangerschap, wordt beschouwd als een vroege vroeggeboorte en verhoogt het risico op gezondheidsproblemen bij de baby. Uit een analyse van twee grote onderzoeken bleek dat vrouwen die dagelijks 600 – 800 mg DHA consumeerden tijdens de zwangerschap, het risico op vroeggeboorte met meer dan 40% in de VS en 64% in Australië verminderde. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende hoeveelheden DHA krijgt als je zwanger bent. Het dagelijks innemen van 600 – 800 mg DHA tijdens de zwangerschap kan het risico op vroeggeboorte aanzienlijk verminderen en is dus geen overbodige luxe.

4. Gaat ontstekingen tegen
Omega-3-vetten zoals DHA hebben ontstekingsremmende effecten. Het verhogen van uw DHA-inname kan helpen het teveel aan inflammatoire omega-6-vetten in evenwicht te brengen. Omega-6 vetten zijn typerend is voor het westerse dieet. Dit is namelijk rijk aan onder andere soja- en maïsolie. De ontstekingsremmende eigenschappen van DHA kunnen uw risico op chronische ziekten verminderen. Het verhogen van de DHA-inname kan helpen ontstekingen te verminderen en het teveel aan inflammatoire omega-6-vetten in evenwicht te brengen. 

5. Ondersteunt spierherstel na het sporten
Zware oefeningen kunnen spierontsteking en pijn veroorzaken. DHA kan spierpijn en fysieke beperkingen na krachtinspanning helpen te verminderen.

6. Helpt bij sommige oogaandoeningen
Het is niet zeker of DHA en andere omega-3-vetten ouderdom gerelateerde maculadegeneratie (AMD) kan helpen voorkomen, maar het kan wel droge ogen en diabetische oogziekte (retinopathie) verbeteren. Twee recente studies suggereren dat DHA het contactlenzenongemak en het glaucoomrisico kan verminderen.

7. Kan het risico op bepaalde vormen van kanker verkleinen
Chronische ontstekingen zijn een risicofactor voor kanker. Hogere inname van omega-3-vetten zoals DHA zijn in verband gebracht met een lager risico op verschillende soorten kanker. DHA kan het risico op kanker helpen verminderen door zijn ontstekingsremmende effecten. 

8. Kan helpen bij het voorkomen of vertragen van de ziekte van Alzheimer
DHA is het belangrijkste omega-3-vet in je hersenen en essentieel voor een goede werking van het zenuwstelsel en de hersenen. DHA is belangrijk voor de hersenfunctie en een hogere inname van omega-3 kan uw risico op dementiesoorten zoals Alzheimer verminderen. Het is onduidelijk of DHA de progressie van Alzheimer kan vertragen, maar succes is waarschijnlijker als u vroeg begint met supplementatie.

9. Verlaagt de bloeddruk en ondersteunt de bloedsomloop
DHA ondersteunt een goede bloedstroom of bloedsomloop en kan de endotheel functie verbeteren – het vermogen van uw bloedvaten om te verwijden. DHA verlaagde de diastolische bloeddruk. Hoewel een verhoogde systolische bloeddruk een grotere risicofactor voor hartaandoeningen is dan diastolische druk voor mensen boven de 50, verhoogt verhoogde diastolische bloeddruk ook uw risico op een hartaanval en beroertes.

10. Helpt normale hersen- en oogontwikkeling bij baby’s
DHA is essentieel voor de ontwikkeling van hersenen en de ogen bij baby’s. Deze organen groeien snel tijdens het laatste trimester van de zwangerschap en de eerste paar levensjaren. Daarom is het belangrijk voor vrouwen om voldoende DHA te krijgen tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

11. Ondersteunt de reproductieve gezondheid van mannen
Bijna 50% van de gevallen van onvruchtbaarheid zijn te wijten aan de consumptie van te veel vet vlees met een combinatie van te lage DHA-gehaltes. In feite is een te lage DHA-status de meest voorkomende oorzaak van een slechte spermakwaliteit en wordt het vaak gevonden bij mannen met vruchtbaarheidsproblemen. DHA ondersteunt zowel de vitaliteit (percentage levende en gezonde spermacellen) als de beweeglijkheid van sperma. Kortom, zonder voldoende DHA wordt de gezondheid en beweeglijkheid van het sperma aangetast.

12. Kan helpen de geestelijke gezondheid te beschermen
Tot wel 20% van de Europese en Amerikaanse bevolking leeft met een milde depressie, terwijl 2 – 7% een ernstige depressie heeft. Het verkrijgen van voldoende hoeveelheden DHA en EPA gaat gepaard met een verminderd risico op depressie. In een studie bij ongeveer 22.000 volwassenen in Noorwegen, hadden degenen die aangaven dagelijks levertraan te nemen – wat 300 – 600 mg DHA en EPA leverde – 30% minder kans op depressiesymptomen dan degenen die dat niet deden.

Menu